BRIDGE TERMINALはNBF大崎ビル(旧ソニーシティ大崎)最上階の一画に設けられた社内用コワーキングスペース。領域を横断する協働とイノベーションの創出を目的とする。企画立案からプログラム策定、管理運営や家具のDIYまで、部署を越えて集まったソニー有志社員が行った。
羽田空港の滑走路の軸線上で大崎操車場を見渡す立地と、コミュニケーションやネットワークの結合や起点という意味から「ターミナル」をコンセプトとした。「ランウェイ」と「ステージ」を作り、均質なオフィス空間の中に非日常的で予想外の使い方や思いがけない交流が生まれることを意図した。自由にモノが吊り下げられる格子天井を設置、また家具什器を単純な組合せによって有機的に拡張できるシステムとし、可変性を高め、変化・発展するデザインとした。オープンスペースのほか、3Dプリンターやレーザーカッター、電子工作機器や工具を備えたメーカールーム、住空間を再現しで商品テストを行う検証室を新たに整備。様々な可能性を試行するための開かれた場として変化し続ける。
BRIDGE TERMINAL is Sony’s community space on the 24th floor of the Sony City Osaki building. It is planned and now managed by volunteer employees who are from various departments of the company.
The concept of the TERMINAL represents a network of communications. The design language takes cue from the dynamic network of Haneda airport / JR Osaki railroads visible from the Bridge Terminal’s expansive windows. We intended to add some irregularity into office for inspiring extraordinary communication or events by letting this space switch to a runway, a sport watching cafe bar or a gymnasium and so on flexibly. We also designed the MAKER’S ROOM for digital fabrications and experiments, add the TEST ROOM for testing Sony products and services. Furniture were designed to carry a simple look, while each of them could extend and move to ensure creative variations of the spatial layouts.