東京ミッドタウン芝生広場で開催された「PLAY EARTH PARK」(主催:株式会社ゴールドウイン)の遊具をデザインしました。地球を構成する5つのエレメント「地/水/風/空/火」をテーマに、それぞれ建築家が設計し、ノイズは「火」を担当しました。
炎を見る・炎を焚く・炎をどんどん大きくしていくという本能的な活動に着目して、みんなで火をくべる行為を遊びのカタチに表現し、火に薪をくべ、育てていく体験を目指しました。
たたら製鉄のふいごのように、トランポリンで跳ねると空気が送られて、中央のステンレスメッシュでできた火が燃え盛ります。一人だけでなく、三人でそれぞれのトランポリンで跳ぶと一気に火がつき、子どもたちが遊び、協力して生まれる熱気が火のエネルギーに変換されていきます。「火」にまつわる本能的な衝動、「火」を通じて協力し、発展させてきた人々の営みを遊びとしてデザインしました。
跳ねる動きから空気が送られている様子は一見すると、アナログな関係性を見せていますが、実際はトランポリンの下にセンサーを仕込み、ジャンプをセンシングすることで、ジャンプと同時に空気を送り込むデジタル変換を行っています。空気を送る過程で開閉するシャッターの開閉する音も、ジャンプと連動し、空気を送る感覚をより強く喚起させます。
デジタルに支えられながら、強化されていく肉体的な感覚・体験が、「火」を通じて現代に至る営みだけでなく、さらに一歩先の未来を結びつけます。
ジャンプで吹き上がるステンレスメッシュは不規則な形状となり、太陽の光を反射して抽象的な「火」の様相を呈します。
「火」の遊びを通じて、原始的な体験に訴えかけ、より良い未来を生み出せる環境と機会を考える一助となることを願っています。
【PLAY EARTH PARK】 2022年4月23日(土)ー 5月29日(日)/東京ミッドタウン 芝生広場
We designed the playground equipment for “PLAY EARTH PARK”, which was held at Tokyo Midtown Garden (sponsored by Goldwin Co., Ltd.). Each architects designed their own playground on the theme of the five elements : “Earth/Water/Wind/Sky/Fire”, and Noiz was in charge of “Fire”.
Focusing on the instinctive activity of watching at and burning flames, and making them bigger and bigger, we aimed to express the act of burning fire together as a form of play, and to create an experience of combustion and nurturing firewood.
Just like the bellows used in the manufacture of “Tatara” steel, when a child jumps on the trampoline, the air is sent through the central stainless-steel mesh, and it is inflated as if a “fire” burnt brightly. When three children jump on each trampoline at the same time, the fire ignites all at once, and the heat generated by the children playing and cooperating is converted into the energy of fire. We designed the instinctive impulse associated with “fire” and the activities of people who have cooperated and developed through “fire” as a game.
At first glance, the way the air is sent from the jumping movement shows an analog relationship, but a sensor is installed under the trampoline, and upon detecting the jump, it performs a digital conversion that sends air at the same time as the jump. Besides, the sound of the shutter opening and closing during the process of sending the air is synchronized with the jumps and gives a stronger sense of sending the air.
Physical sensations and experiences that are strengthened while being digitally supported will connect not only the activities that lead to the present through “fire”, but also the future that is one step ahead. The stainless-steel mesh that rises when you jump takes on an abstract appearance of “fire” with irregular shapes by reflecting the sunlight.
Through the play of “fire” which appeals to primitive experiences, we hope that this will be a great environment and opportunity to think about how we make our future better.
【PLAY EARTH PARK】 2022/4/23 (Sat) – 2022/5/29 (Sun), Tokyo Midtown and various places
Project Name
Information
Year
2022
Category
Design Category, Design Method, Installation, Computational Design, Kinetic
Status
Completed
Location
東京, 日本 Tokyo, Japan
Photo Credit
後藤武浩, 三嶋一路 Takehiro Goto, Ichiro Mishima
URL
Collaborator
特殊演出: PixelEngine Ltd., 東京特殊効果
Special Production: PixelEngine Ltd., Tokyo Tokushukoka
View Detail