京都市内の高瀬川沿いの木屋町通りに面するホテルのプロジェクト。
周辺には先斗町を象徴する歌舞練場や、花街を継承する繁華街として多くの飲食店があり、歴史的風情と現代の賑わい、四季折々の表情を楽しむことができる立地である。
ホテルとしては周辺の観光の足掛かりとしてのいわゆるビジネスホテル的な位置づけであり、最小限の大きさの客室40室に、大浴場などの付帯設備がつくというシンプルなプログラムである。

 

奥行方向に長い敷地に合わせて立ち上げられたコンクリートの重厚感のあるボリュームは、京都の歴史的景観を意識した平入切妻の大屋根と、各階水平方向に長く伸びるアルミの軒庇によってリズミカルに分節される。ここでは屋根や庇といった伝統日本建築の建築要素を、極限まで薄く抽象化した幾何学形態として再構成しており、それによってつくりだされる深い陰翳によってファサードが印象付けられることを意図した。
高瀬川と鴨川に挟まれた場所性に対応し、階段室の縦格子や廊下の天井ルーバー、客室の障子の組子などに、川面の揺らめきをイメージした揺らぎのある繊細なデジタルパターンをあてている。

 

建物内部は均等に並べられた客室の界壁がそのままRC壁式構造の壁として立ち上がっており、客室内には一切柱梁型などがなく、要素を切り詰めたデザインと合わせ、実際より空間の広がりを感じられるようになっている。
先斗町歌舞練場への路地に沿って立つ道路塀は、アルミ押出材の板材を山型に内外交互に並べ、笠木でつなぐことで構成される。京町屋の足元を守る犬矢来、あるいは伝統的な大和塀を現代的に翻案したものである。

 

歴史性と現代性、重さと軽さ、洞窟性と開放性といった相反する性質を不可分な一つの建築の中にあわせもつことで、過去、現在、未来へと続く時間軸の中で、価値や意味が変転しても耐えうるような持続可能性をもち、なおかつ旅の非日常感を最大化されるようなホテルにしたいと考えた。

This newly built hotel is located on Kiyamachi Street along the Takase-gawa River in Kyoto City. With the Ponto-cho Dance Rehearsal Hall, the symbol of Ponto-cho, and many restaurants in the historic entertainment district nearby, the location allows visitors to enjoy the historic atmosphere, modern bustle, and seasonal changes.
The hotel is a minimal style hotel as a foothold for sightseeing in the surrounding area, offering a total of 40 rooms alongside supplementary facilities like a communal bathroom.
The massive concrete volume, extruded along the long depth of the site, is rhythmically devided by horizontally extending aluminum eaves and gabled roofs, which was designed according to Kyoto’s historical landscape. The architectural elements of traditional Japanese architecture, such as the roof and eaves, are reconstructed in the form of extremely thin and abstracted geometric shapes, and the facade is characterised by deep shadows and contrasts.
To harmonize with its unique location between the Takase-gawa and the Kamo-gawa Rivers, the vertical latticework in the stairwells, the ceiling louvres in the corridors, and the paper screens in the guest rooms are covered with delicate digital patterns with a rippling effect reminiscent of the shimmering surface of the river.
The interior of the building is segmented by evenly spaced RC walls which serve a dual purpose as load-bearing walls and guest room partitions, and there are no visible columns or beams in the rooms, which, together with the truncated elemental design, creates a sense of space that is larger than it actually is.
The roadside fence, which runs along the alleyway leading to the Ponto-cho Dance Rehearsal Hall, is composed of extruded aluminum panels arranged in alternating rows inside and outside in the shape of a mountain and connected by a rafter. It is a contemporary reinterpretation of the “inuyarai” (dog fence), found in traditional Kyoto machiya townhouses, or the traditional Yamato fence.
By integrating contrasting qualities such as history and modernity, weight and lightness, cavernousness and openness into a unified architectural composition, we wanted to create a hotel that would be sustainable enough to withstand changes in value and meaning over the course of time, from the past to the present to the future, while at the same time maximizing the extraordinary sensation of travel.

Project Name

ABiz Hotel

Information

  • Year

    2023

  • Category

    Computational Design, Architecture, Algorithm, Interiors, Hospitality, Facade

  • Status

    Built

  • Location

    京都, 日本 Kyoto, Japan

  • Photo Credit

    高木康広 Yasuhiro Takagi

  • Collaborator

    構造: 満田衛資構造計画研究所 / 設備: ZO設計室 / 施工: SRTコーポレーション

    Structural Design: Mitsuda Structural Consultants. / Facility Design: ZO Consulting Engineers / Construction: SRT CORPORATION

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