台北市内のマンションにnoizで設計したプライベートギャラリー。一般的なマンションの部屋を、純粋なギャラリーとレセプション機能を持つリビングとの二つに分け、その境界が切断された面としてできるだけ鋭利に浮かび上がることをイメージして設計をした。著名な現代美術コレクターであるオーナー夫妻の日常生活の一環として落ち着いてアートを楽しめるプライベートな空間としたいにという要求と、一方でコンベンショナルなギャラリーの少し先を考えてみたいという相反する要求を、あえてそのまま断絶としてスペースの構成に落とし込んでいる。

 

ギャラリースペースは、いわゆるホワイトボックス形式ではあるものの、原則として壁掛け式では作品を設置せず、床と天井との間に差し込むように設置可能なピボット式フレームを用い、あたかも作品が空中に浮いているように、ランダムな位置と角度で陳列することを前提としている。常に壁に背後を守られた作品に1:1で対峙するという伝統的な美術鑑賞の方式に対し、あえて空間の中にランダムに設置され、横からも斜めからも、ときには背後からも見られる・現れる作品との1:Manyな関係の中で、常に新しい発見があるような、常に関係性が揺れ動くようなギャラリー空間を実現したいと考えた。天井と床にドロネーパターンで配置されたフレームを指示するピボットポイントは、フレームの容易な脱着を可能にし、常に異なる構成、見え方、鑑賞者とアートとの関係性や光の受け方などギャラリーにこれまでにない変化を持ち込む道具になる。プライベートギャラリーならではのコレクターの嗜好という新たな要素が加わることで、群として、展示としての作品は、単体では持ち得ない新しい価値と関係性を備えはじめる。

 

ギャラリーに切断面を隔てて対峙するように配置したリビングスペースは、あえて素材感と色、様式的なスタイルを凝縮させたような扱いにすることで、ミニマルでフラットなギャラリー空間とのコントラストを強めるようにしている。切断面には特に構造物はないものの、本来連続しているはずの建築要素をすべてそのままに切り放しとすることで、あえて強く切断面を意識させるようにしている。それぞれのスペースから切断面という窓を通して他方を覗く・覗かれる関係性が意識されるようになることで、アートと鑑賞者という基本的に1:1だった関係性に、よりメタな関係性を図式として持ち込み、ギャラリーの構成全体がアートの価値の在り方、鑑賞の行為自体を問い直す冶具としても機能する。

NOIZ designed a private gallery in a former Taipei apartment. space is divided in two, the gallery and the living room. The boundary between those 2 spaces was designed to appear as a sharp cut. The client is an avid collector of contemporary art. “A space to enjoy art in the everyday life”, “Free expression not bound by tradition”. We had to design with these discordant demands from clients.

 

The main gallery space is a minimalist white box. To go beyond the traditional wall display we designed a removable pivot frame standing from floor to ceiling. This frame which seems to be floating can display artwork in any place and in any direction. We designed a unique display, unlike the traditional “hanging on the wall” one, and generated a space that allows a different approach to art with many different points of view on artworks. The relationship between spectator and art piece is not single anymore but plural. The pivot points of the frames are placed on a Delaunay triangulation. Frames can be moved easily and adjusted to any angle. Therefore, the relationship between artworks and viewers can always be adjusted to the client’s sensitivity and the space adjusted to his collection.

 

On the other side of the cutting surface, facing the gallery is the lounge. It is a space with a dense sense of materiality and essence of decorative style to contrast with the minimalist gallery. Decorative elements reveal their normally unseen profiles to emphasize the cutting surface.

Project Name

Gallery in Nangang

Information

  • Year

    2018

  • Category

    Architecture, Interiors

  • Status

    Built

  • Location

    台北, 台湾 Taipei, Taiwan

  • Photo Credit

    A Pixel Studio

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